Verkeerde device keuze (2/2)

Timo Winkelman

Business Mobility Support Engineer

Vorige maand vertelden we over de aanschaf van verkeerde devices en de gevolgen. We lichtten toe welke partijen uit de organisatie betrokken moeten worden voor de devicekeuze en benadrukten vooral dat de implementatiepartner van de beheersoftware betrokken moet zijn. Deze maand leggen wij als implementatiepartij graag verder uit hoe de technische beperkingen er dan uit zien en hoe deze veroorzaakt worden.

De meest gemaakte keuze voor smartphones en tablets is iOS of Android. iOS-devices kenmerken zich door uniformiteit. Dat is prettig in het beheer. De standaardbrowser bijvoorbeeld, is altijd Safari. E-mail wordt altijd gedaan met de applicatie Mail. Bij Android echter, zijn grote verschillen te vinden. Het mobiele besturingssysteem van Google is in de basis vrij eenvoudig en beperkt. Daarom bouwt menig hardwareleverancier haar eigen schil bovenop het besturingssysteem. Dit om de beleving voor de gebruiker prettiger te maken. En in die schillen schuilt ook weer de grote mate van verschil in beheerbaarheid. In totaal zijn er op dit moment meer dan 60000 verschillende Android versies; dat maakt het beheer ingewikkeld. Verschillende versies van Android hebben verschillende browsers, verschillende e-mailclients, etc. Waar het vaak goed gaat, zijn bijvoorbeeld de Knox- en Safe-toestellen van Samsung uit de Enterprise reeks.

Hebben we het echter over Stock Android (basis OS van Android zonder verdere schil), dan wordt het beheer ingewikkelder. Er zijn nauwelijks API’s beschikbaar. MDM-tooling (zoals AirWatch) kan dus nergens tegenaan praten. Het gevolg is dat een e-mailprofiel soms niet werkend te krijgen is, wifi slechts beperkt functioneert en ook restrictie-profielen niet of nauwelijks gepusht kunnen worden. Om het voorbeeld van wifi even uit te leggen: wat je als beheerder wilt afdwingen, is WPA als minimaal securityniveau. Dit voorkomt dat medewerkers gebruik kunnen maken van openbare wifi-hotspots bij allerhande koffieketens en hamburgerrestaurants. Het afdwingen van WPA is bij Stock Android niet mogelijk.

Mocht u dan toch onverhoopt de toestellen al hebben aangeschaft, dan kijkt u aan tegen een berg extra beheerlast. Eén van onze klanten heeft weleens berekend dat hij vijf uur meer (!!) tijd nodig had voor de uitrol van een device. Er moet bijvoorbeeld een extra Google-account aangemaakt worden per device, waarmee je weer gebruik kan maken van de API’s van Google. Die zijn weer te benaderen via de MDM-oplossing van Google zelf: Android for Work. U combineert dan dus twee verschillende MDM-oplossingen. Dat betekent ook dubbel beheer. En zelfs als u daarvoor kiest, houdt de eindgebruiker vaak de mogelijkheid om alle acties die u vanuit het beheer afdwingt, te weigeren. Het ‘silent pushen’ van applicaties is dan bijvoorbeeld niet mogelijk. Aan u de vraag in hoeverre er dan eigenlijk nog werkelijk sprake is van ‘beheer’.

De mythe rond Apple is dan weer dat het bedrijf zijn software enorm dichttimmert. Kijkend naar de beheerbaarheid, krijgen wij juist een heel ander gevoel. Apple stelt veel API’s beschikbaar. Binnen de software kan je gebruik maken van veel van de functionaliteiten van het OS. Dat staan ze toe. Je kan tegen het OS aanpraten door bijvoorbeeld query’s te draaien en commando’s sturen. Een vaak gesuggereerd nadeel van Apple devices is daarentegen de hoge prijs. Toegegeven, met de keuze voor Apple is vaak een hoge aanschafprijs gemoeid. Echter, wat bedrijven vaak over het hoofd zien is dat een Apple device over het algemeen minder ondersteuning nodig heeft van uw supportdesk gedurende zijn gebruik en bovendien een significante restwaarde heeft. Vaak kunnen wij dus met de klant berekenen dat de keuze voor Apple helemaal zo gek nog niet is.

Zoals u leest, kan er een hoop fout gaan en is er legio zaken waar rekening mee gehouden moet worden. De verkeerde keuze voor de een is de juiste voor de ander. Alles is afhankelijk van de wijze van gebruik, de wens qua beheer, het budget en ga zo maar door.

Daarom nog één keer tot besluit: betrek ons. En in een zo vroeg mogelijk stadium. We gaan u helpen. Graag!