Verkeerde device keuze (1/2)

Timo Winkelman

Business Mobility Support Engineer

Duizend smartphones aanschaffen en er dan achter komen dat je ze niet kunt beheren. Wij hebben het meegemaakt. En het bleef niet bij één keer. Klanten die ons benaderen als de devices (of het nu smartphones, laptops of tablets zijn) al aangeschaft zijn. Het resultaat: een kamer vol nieuwe doosjes die nooit meer uitgepakt zullen worden. Wellicht worden ze in een partij verkocht aan een opkoper.

Goed, dat ging dus flink verkeerd. Maar wat kunnen we hiervan leren? Waar moet je rekening mee houden als je devices gaat aanschaffen? Is goedkoop inderdaad duurkoop of valt dat eigenlijk wel mee? Wie moet je betrekken en wanneer? En wie moet je vooral niet betrekken?

Zoveel mensen zoveel meningen

Om met dat laatste te beginnen; betrek een select groepje, maar absoluut niet te veel mensen. Iedereen in je organisatie heeft een mening als het aankomt op de keuze voor een type smartphone. Slechts een paar partijen moet je echt in de ruimte hebben. Om de mening van de medewerkers te vertegenwoordigen, kan je denken aan de HR-verantwoordelijke bijvoorbeeld.

Verder moet je zorgen dat er iemand aanschuift die een klap mag geven op budgetten (de CFO?). Dus daarmee dek je de vragen ‘wat moet ie kunnen?’ en ‘wat mag het kosten?’. Voorafgaand aan deze gesprekken wil je de keuze eigenlijk al gereduceerd hebben tot een drietal devices met een goed verhaal erbij. Daarvoor betrek je je leverancier. Niet de leverancier van de devices, maar de partij die u helpt met het beheren van deze toestellen.

En toen…

In ons voorbeeld van de veertienhonderd devices, maakte de klant gebruik van VMware AirWatch. Het Android-OS dat op de aangeschafte smartphones draaide, ondersteunde slechts enkele AirWatch features. Belangrijke zaken zoals het instellen van de wifi of afdwingen van encryptie kunnen bijvoorbeeld onmogelijk zijn. Bovendien bleef een handeling van de eindgebruiker nodig in het merendeel van de updates en bij het uitrollen. Zo werd het dus niet echt beheer op afstand. Zonde van de prachtige AirWatch oplossing, die zoveel biedt.

Als de klant ons in een vroeg stadium had benaderd, hadden we samen met hem kunnen bepalen welke OS’en er minimaal op de aan te schaffen devices moesten draaien om te voldoen aan de door de organisatie gestelde eisen aan het mobile device management. Die eisen komen weer voort uit bijvoorbeeld het HR-beleid, de security- en compliance-eisen en de IT-strategie. Zo hadden we graag de keuze voor de klant teruggebracht tot een aantal toestellen.

Volgende maand gaan we dieper in op de technische beperkingen die dit met zich meebrengt. Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten? Neem contact met ons op!

device