Het uitrollen van nieuwe en bestaande werkplekken kan behoorlijk wat voeten in de aarde hebben. Zeker als er binnen een organisatie medewerkers zijn die op andere locaties of zelfs in andere landen werken, wat vandaag de dag eerder regel is dan uitzondering. Je moet ze naar kantoor laten komen om hun werkplek te vervangen. Nieuwe devices moeten eerst op kantoor worden bezorgd om te worden voorbereid, voordat de eindgebruiker ermee aan de slag kan. Omslachtig! Maar, niet meer nodig!
Wat is Windows Autopilot?
Windows Autopilot is een verzameling van technieken die door de IT-afdeling kunnen worden ingezet om de uitrol van nieuwe en bestaande werkplekken te vereenvoudigen. In het verleden was dit misschien veel gedoe, maar dankzij Windows AutoPilot is dit een eenvoudige handeling geworden.
Waarom Windows Autopilot?
- Kosten- en tijdsbesparing
- Betere controle over de uitrol van nieuwe werkplekken
- Positieve gebruikerservaring
- BYOD-gevoel voor de gebruiker
Zo werkt Windows AutoPilot
Windows AutoPilot stelt gebruikers in staat de installatie van een nieuw Windows 10-apparaat volledig zonder begeleiding van de IT-afdeling uit te voeren. Daardoor kan het apparaat direct van de leverancier naar de eindgebruiker zelf worden verzonden. De gebruiker regelt zijn of haar inschrijving vervolgens in de werkplekmanagementomgeving van Microsoft.
AutoPilot werkt samen met de cloudbeheertool Intune, VMware Workspace ONE (AirWatch) of andere MDM-oplossingen om automatisch instellingen, drivers, policies en software te installeren. De gebruiker hoeft het nieuwe apparaat alleen aan te zetten en in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Vervolgens worden automatisch alle applicaties (zoals Office 365) klaargezet.