profielfoto, man, lach, pak

Robin Halberstadt

Technisch Specialist

Microsoft Viva voor de optimale werkervaring

Tijdens het online event Microsoft Ignite was er vorige maand veel aandacht voor Microsoft Viva. Dit platform combineert ervaringen van werknemers rond communicatie, kennis, bronnen en inzichten met hun dagelijkse werkstroom. Het platform is nog relatief onbekend. Hoog tijd dus om de beschikbare tools toe te lichten en aan te geven hoe je Microsoft in jouw organisatie zou kunnen toepassen.

Wat is Microsoft Viva?

Viva is een platform met vier pijlers:

  1. Insights: inzichten rond het welzijn en de productiviteit van individuen en teams
  2. Topics: het kenniscentrum van de organisatie
  3. Learning: een centrale hub om training onderdeel te maken van je dagelijks werkzaamheden
  4. Connections: onderlinge communicatie en verbinding, vanaf één centrale locatie

De pijlers worden mogelijk gemaakt met Microsoft 365. Daarbinnen is Teams de centrale applicatie, die het gebruik van de Viva-pijlers stimuleert.

Waarom is Microsoft Viva ontwikkeld?

Microsoft wil met Viva organisaties in staat stellen om hun bedrijfscultuur in stand te houden, ook als medewerkers minder vaak op kantoor zijn. Viva moet een omgeving creëren waarbinnen personen en teams overal de beste versie uit zichzelf kunnen halen.

Het platform is een bundeling van verschillende Microsoft-diensten. Ondersteund door artificial intelligence (AI) kunnen medewerkers én managers gemakkelijker informatie tot zich nemen. Met Viva beoogt Microsoft de onderlinge communicatie binnen organisaties te bevorderen. Dat moet ertoe leiden dat mensen eenvoudiger met elkaar samenwerken en uiteindelijk ook productiever werken.

Hoe pas ik Microsoft Viva toe in mijn organisatie?

De werkomgeving van vandaag vraagt om hulpmiddelen die werknemerservaringen, de zogenoemde EXP’s, verbeteren. Viva is een platform voor een betere employee experience. Het heeft het karakter van een ‘all-in-one-platform’, waarmee medewerkers de meest optimale werkervaringen kunnen beleven, elke werkdag.

Zoals gezegd draait Viva binnen een bestaande Microsoft 365-omgeving. De Viva-pijlers zijn te koppelen aan de applicatie Teams. Op die manier wordt Microsoft Teams de ideale hybride werkplek, verrijkt met Microsoft Viva-componenten, in een huidige of toekomstige digitale werkomgeving.

 

De 4 pijlers onder de loep

Viva Insights

Insights biedt gebruikers persoonlijke en organisatorische inzichten op het gebied van welzijn en productiviteit. Die inzichten ondersteunen managers in hun leidinggevende rol en laten medewerkers slimmer werken. Geavanceerde analytische mogelijkheden zorgen ervoor dat zij sneller meer weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
Zo kan Viva Insights medewerkers aanraden om bepaalde meldingen in Teams uit te schakelen, tijdig pauzes in te lassen, de agenda tijdelijk te blokkeren of dagelijks prioriteiten te stellen om zichzelf te focussen op de belangrijkste taken. Managers kunnen er op hun beurt de effectiviteit van vergaderingen mee verbeteren. Ze kunnen er ook de mentale gesteldheid van medewerkers mee checken of bijvoorbeeld een niet-vergaderdag inplannen.

Insights bevat een bibliotheek vol met vooraf gebouwde analyseverbeteringen, visualisaties en interactieve rapporten. Viva Insights is zowel vanuit Microsoft Outlook als vanuit Microsoft Teams te benaderen.

 

 

Viva Topics

Met Viva Topics kun je de inhoud en expertise in je organisatie automatisch organiseren, zodat medewerkers deze informatie eenvoudig kunnen vinden. Het is eigenlijk een moderne SharePoint-site, die dient als kenniscentrum voor de organisatie. Het wordt gemaakt tijdens de installatie van Viva Topics in het Microsoft 365-beheercentrum.

Viva Topics geeft overzicht met zogenaamde topic-cards. Daarop verschijnen documenten, clips en personen die met het onderwerp te maken hebben. Of het nu gaat om documentatie over een bepaald bedrijfsproces of een expert op een specifiek onderwerp: per onderwerp tref je een samenvatting aan, kun je gerelateerde documenten vinden en direct contact leggen met de expert(s).

In de tool is kunstmatige intelligentie verwerkt. Dit zorgt ervoor dat Viva Topics alle informatie over een bepaald onderwerp verzamelt en de kennis en expertise automatisch ordent. Het zorgt tevens voor verfijning van onderwerpen: de juiste informatie voor de individuele werknemer. Onderwerpen zijn snel toegankelijk zowel in desktop-ervaring als voor mobiele eindgebruikers.

 

Viva Learning

Dit onderdeel maakt eenvoudig koppelingen met leerplatformen van verschillende aanbieders. Op deze manier kunnen medewerkers leren onderdeel maken van hun dagelijkse werkzaamheden. Het is de centrale hub voor leren, te benaderen in Microsoft Teams.

Met behulp van AI biedt Viva Learning de juiste inhoud op het juiste moment. Hierbij wordt inhoud gebundeld van LinkedIn Learning, Microsoft Learn, de eigen content van de organisatie en opleidingen van dienstverleners zoals Skillsoft, Coursera, Pluralsight en edX. Ideaal toch?

Viva Learning reikt managers mogelijkheden aan om specifieke opleidingsmogelijkheden toe te wijzen en opleidingen bij te houden. Daarmee kunnen ze de leercultuur binnen hun team stimuleren. Op hun beurt kunnen medewerkers met deze tool eenvoudig nieuwe trainingen en cursussen ontdekken, volgen en delen met de rest van de organisatie. Zo maak ik zelf bijvoorbeeld gebruik van Viva Learning, zodat ik snel over de juiste informatie en kennis beschik voor mijn werk en eigen interesses.

 

 

Viva Connections

Viva Connections bouwt voort op het Microsoft 365-potentieel dat SharePoint ook heeft. Het is een intelligent, mobiel intranet en een sociaal netwerk. Managers en medewerkers kunnen er gemakkelijk contacten mee leggen en samenwerken met de gehele organisatie. Een dergelijke tool past goed in deze tijd en draagt bij aan een moderne werknemerservaring. Je kunt zelf de keuze maken voor een mobiele of desktop-ervaring.
De Viva Connections-app is default geblokkeerd. Deze kan worden geactiveerd in het Microsoft Teams admin center. Een beheerder kan de app aanbieden voor installatie op de Teams app bar.

 

Ideale werkplek

Geïnteresseerd? Of wil je direct aan de slag? Controleer dan welke licentievormen dit mogelijk maken en neem vervolgens contact met ons op. Hoe ziet de ideale werkplek er voor jou en je collega’s eruit? Wij kunnen deze digitale reis met vooruitstrevende producten en diensten vormgeven.

Neem gerust contact op via fondo@fondo.nl of bel Martijn Privee 088 12 63 500

Cookies op Fondo
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties