De medewerker centraal 

Wearables op de werkvloer 

Ze stijgen snel in populariteit, de draagbare apparaten die zo’n beetje alles kunnen doen. Ze navigeren van A naar B en fungeren als media- en communicatiegadget. Ze synchroniseren gegevens van andere apparaten en dienen als gezondheids- en fitness-tracker. Dit soort wearables zijn de primaire reden voor de populariteit van IoT voor consumenten. Dit is dan ook het volgende segment waar technologieleveranciers zich op richten.

Een partij als Fitbit schuift steeds dichter richting bedrijven door middelen aan te bieden om hun wellness-programma’s te plannen, te volgen en uit te voeren. Verder zijn er al enorme investeringen gedaan om een groeiend ecosysteem aan oplossingen te ontwikkelen om de Apple Watch te integreren in Enterprise-omgevingen. Een partij als Salesforce rekent bijvoorbeeld helemaal op deze opkomende marktkans. Zij hebben al meer dan 20 apps voor de Apple Watch gelanceerd.

Aangezien technologieleveranciers fel strijden om het marktaandeel ‘wearables’ binnen ondernemingen, zijn ze ofwel apparaten aan het ontwikkelen die specifiek zijn afgestemd op bedrijfsbehoeften of gaan ze applicaties lanceren die eenvoudig kunnen worden gedownload naar algemeen beschikbare consumentenapparaten. Wearables zullen ongetwijfeld de volgende grote stap zijn voor bedrijven die technologie al actief verkennen en toepassen als een nieuwe manier om werknemers te ondersteunen.

Kansen en uitdagingen

Moment! Mijn horloge vindt dat ik al te lang heb gezeten: ik moet even wat oefeningen doen. Ik ben zo weer bij u terug. Ik ga even de benen strekken en een kop koffie halen. Ho, wacht, is dat nu wel zo verstandig? Mijn hartslag is licht verhoogd. Mijn stappenteller is hier wel blij: yes, ik heb mijn dagdoel bereikt! Zo, ik kan er weer fris tegenaan. Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja… de belangrijkste kansen en uitdagingen van wearables op de werkvloer.

Gezondheid en welzijn van werknemers

Terwijl wearables voor fitness steeds meer hun intrede doen bij consumenten, is er natuurlijk ook een mogelijkheid om deze apparaten in de onderneming een belangrijke rol te laten spelen. Een recente studie die opmerkt dat ‘zitten het nieuwe roken is’ haalt wereldwijd de krantenkoppen. Dat leidt tot het besef dat werknemers meldingen moeten instellen over hun pauze- en maaltijdmomenten en dat ze waarschuwingen moeten krijgen als ze te veel tijd achter hun bureau doorbrengen.

Communicatie en samenwerking

Wearables kunnen teams helpen met dagelijkse taken door het vermogen om te communiceren en samen te werken te vergroten, kosteneffectief. Voor medewerkers van een desk-bound contactcentrum kan een apparaat met een RFID-chip bijvoorbeeld automatisch een callcentermedewerker waarschuwen als iemand van zijn bureau is gegaan, zodat er geen inkomende oproepen worden gemist.
Wearables kunnen ook meer uitgebreide mogelijkheden bieden om verschillende apparaten te integreren en zelfs werktijd te besparen door werknemers een handsfree manier te bieden om toegang te krijgen tot hun e-mail, berichten en agenda’s. De volgende communicatiegolf tussen teams met een grotere meldings-, validatie- en GPS-functionaliteit resulteert in nauwere samenwerking, zodat taken vlotter en efficiënter verlopen.

Productiviteit

Op dit moment zijn er nog weinig bedrijven te vinden die bedrijfsprocessen door smartwatches laten ondersteunen. Maar ideeën ontwikkelen zich snel en allerlei werknemers in operationele functies worden met een smartwatch uitgerust. Denk daarbij aan een politieagent die alleen met zijn wapen kan schieten als hij het horloge draagt, ziekenhuizen die verpleegsters en artsen via de smartwatch laten communiceren en oproepen en grondstewardessen die updates over vluchten meekrijgen.
Rust bijvoorbeeld BHV’ers standaard uit met een smartwatch in plaats van een traditionele pieper die alleen maar een code kan weergeven. Op de smartwatch kun je meteen oorzaak, locatie en meer data doorgeven. Dat scheelt wat uitzoekwerk. Daarnaast hebben ze meteen een instrument bij de hand dat de vitale gesteldheid van de betreffende persoon kan meten. Nu misschien alleen nog maar de hartslag, maar in de toekomst wellicht ook wel bloeddruk en het zuurstofgehalte in het bloed.

De uitdagingen voor wearables op de werkplek

Persoonlijke privacy en vertrouwelijkheid. Voor werknemers zijn zorgen over privacy nog nooit zo groot geweest als nu. Draagbare apparaten kunnen zo veel persoonlijke informatie verzamelen dat gegevensbescherming een van de belangrijkste aspecten voor zakelijke overwegingen moet zijn.
Aan de ene kant is het duidelijk dat wearables persoonlijke gegevens moeten bevatten om de gewenste functies te bieden (bijvoorbeeld waarschuwingen voorafgaand aan vergaderingen, hartslag voor fitnessapparaten). Aan de andere kant, wat is de limiet aan de hoeveelheid informatie die een werkgever kan achterhalen over een werknemer? Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen als iemand niet actief pauze neemt van de computer? Hoeveel gezondheidsgegevens zal een wearable weergeven en in hoeverre blijft dit vertrouwelijke werknemersinformatie

Gegevensbeveiliging en compliance

Vergelijkbaar met de BYOD-beweging (bring your own device) die een paar jaar geleden een vloedgolf veroorzaakte, worden veel IT-beveiligingsmanagers geconfronteerd met moeilijke beslissingen over het integreren van wearables op de werkplek. Zij moeten gaan bepalen welke apparaten toegang hebben tot welke systemen en gegevens. Momenteel kunnen veel wearables gegevens opslaan en overbrengen, maar hebben ze niet altijd de ingebouwde beveiligingsopties zoals PIN-beveiliging, codering of gebruikersauthenticatiefuncties die cruciaal zijn voor de onderneming. Omdat datalekken een lucratieve business zijn voor hackers en anderen die op zoek zijn naar gevoelige informatie, kunnen wearables de volgende kwetsbare technologievorm zijn.

Afleiding

Hoewel wearables aanzienlijke productiviteitswinsten kunnen opleveren, kunnen dezelfde apparaten ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit. Bijvoorbeeld als er te veel tijd wordt besteed aan het spelen met de apparaten (bekijken van e-mails of verzamelde gegevens) in plaats van aan het werk te gaan.
Wacht, een appje van een collega: “Hou eens op te spelen met dat ding, ga eens werken joh!” Hmmm, misschien heeft hij wel een punt… Toch even beantwoorden: “Oké”. Google beantwoord het laatste WhatsApp-bericht: “Dit is werk, diepgaand onderzoek voor mijn blog 😉” Google verstuur bericht! Ik voel met net Michael Knight: een beetje praten tegen mijn horloge. Wel jammer dat ik mijn auto niet kan roepen; zal ik straks toch de tocht naar de parkeerplaats moeten maken met de BNW (Benenwagen). Nou goed, terug naar de orde van de dag…

Conclusie

HR-professionals moeten nauw samenwerken met leidinggevenden om richtlijnen vast te stellen voor acceptabel wearable gebruik op de werkvloer, zodat werkstromen niet worden verstoord. Hoewel elke nieuwe technologie die op de arbeidsmarkt wordt geïntroduceerd een tijdje nodig heeft om te worden goedgekeurd en geaccepteerd, moeten bedrijven het gebruik van wearables controleren en indien nodig het beleid herzien.

De honger naar wearables vertoont geen tekenen van vertraging. We kunnen veel nieuwe en opwindende innovaties verwachten. Bedrijven kunnen daarvan profiteren om hun algehele groei en bedrijfsdoelen te ondersteunen. Wearables dwingen bedrijven om op een nieuwe manier na te denken over gebruikersgerichte werkstromen. We zijn nog steeds aan het begin van de acceptatie ervan in de onderneming. Het is belangrijk voor bedrijven om na te denken over hoe ze deze technologieën moeten beheren, om van de voordelen te profiteren en om potentiële risico’s voor het bedrijf te beperken.

Cookies op Fondo
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties