Nieuwe technieken voor de oudste behoefte

Joris Adriaanse

Business Mobility Consultant

Martin Brinkhoff, contract- en servicemanager bij Vitens.

‘Mijn naam is Martin Brinkhoff en als contract- en servicemanager bij Vitens verantwoordelijk voor een deel van onze ICT-contracten. Vitens is het grootste waterbedrijf van Nederland. We pompen het water op, leveren dat aan 5,6 miljoen  klanten en factureren het verbruik. We achten onszelf maatschappelijk verantwoordelijk op het gebied van milieu, duurzaamheid en prijzen.’

‘Ik ben al langere tijd werkzaam bij Vitens, maar bekleed deze positie nu zo’n vijf jaar. Daarvoor bestond de functie nog niet. Samen met twee collega’s beoordelen we alle contracten op prijs/kwaliteit verhouding en maken, waar nodig, nieuwe afspraken. Dat gaat om grote contracten zoals licenties met Microsoft. Wij weten precies wat er aan de ‘business kant’ speelt en vertalen dat in een concrete behoefte vanuit Vitens. Vervolgens denken we na over hoe we dat het best in een contract kunnen vangen. Ook consumenten profiteren direct van deze ontwikkeling. Dat is het gevolg van beter toezicht op de contracten. Door scherp te zijn, hebben we een hoop kunnen besparen.’ Vanwege deze besparingen kunnen we gelijk blijven in prijs zoals de laatste 4 à 5 jaar of zelfs dalen in prijs.

technieken

Onze leidingen zijn digitaal in kaart gebracht, bij een afwijking krijgen we direct een melding. Dankzij dit soort ICT technieken gaat ons reactievermogen steeds meer van reactief naar proactief ’

vitens

Op afstand beheren

‘Wij pompen het water rond vanuit ruim 200 buitenlocaties. Die staan verspreid door Nederland in ontzettend mooie gebieden. Het functioneren van onze waterleidingsystemen modereerden wij vroeger grotendeels handmatig. Als er ergens meer druk ontstond, werd er aan de kranen gedraaid. Tegenwoordig gebeurt dat allemaal op afstand. Onze leidingen zijn digitaal in kaart gebracht en vanuit kantoor kunnen we zien hoeveel kuub water waar doorheen gaat. Bij een afwijking krijgen we direct een melding.’

‘Dankzij dit soort technieken gaat ons reactievermogen steeds meer van reactief naar proactief gegaan. Eerst zagen we aan Twitter- en Facebookberichten dat er ergens een storing was, maar nu kunnen we beter en sneller ingrijpen. We zijn in Friesland aan het experimenteren met technieken waardoor we praktisch kunnen aankondigen dat er een storing aankomt. Dit is mogelijk door het plaatsen van sensoren in de leidingen. Zo kunnen we onze klanten tijdig waarschuwen. Achteraf analyseren we, aan de hand van deze data, waarom de storing heeft plaatsgevonden. Ons streven is om alle storingen en de reden hiervan volledig te kunnen voorspellen en weg te werken.’

Zien dat het werkt

‘Vitens is geen IT-bedrijf, dus die afdeling is bij ons niet zo groot. Voor grote projecten zoals bijvoorbeeld in Friesland hebben we extra mensen nodig. Fondo is de partij die ons daarbij helpt. Zij leveren technisch specialisten zoals systeembeheerders en netwerkbeheerders. Deze jongens draaien volledig in onze projecten mee. Ik wil graag een vaste groep mensen die we snel kunnen inzetten als dat

‘Wij willen niet alleen de juiste CV’s en certificaten, maar ook de juiste mensen. Fondo verdiept zich in onze behoefte en gaat actief op zoek naar iemand die daarop aansluit. De aanpak is persoonlijk: geen omslachtige communicatie, maar gewoon even bellen. Ze doen wat ze zeggen en zijn erg betrokken. Ze nemen de moeite om ons echt te leren kennen, kunnen zich goed aanpassen aan onze bedrijfscultuur en begrijpen de processen van een semi-overheid. Hun aanwezigheid merk je niet alleen aan een factuur op de mat, maar er wordt echt goed werk verzet. Bij Fondo laten ze zien wat ze waard zijn.’

vitens gebouw